مذهبی

با مرگ و معاد آشنا شوید

مقدمه

آیا شما از مرگ می ترسید؟ به نظر شما پس از مرگ چه اتفاقی می افتد؟ آیا به دنیایی دیگر خواهید رفت یا به پوچی بی پایان؟ آیا به جهنم خواهید رفت یا به بهشت؟ این سوالات حداقل یکبار در ذهن تمامی انسان های جهان نقش بسته است. مرگ، بزرگ ترین ترسی است که میان تمام انسان ها مشترک است. اگر شما هم گاهی به مرگ و اتفاقات پس از آن فکر می کنید، بنابراین کتاب مرگ و معاد مناسب شما است. هدف از تدوین این کتاب، پاسخ به پرسش هایی است که در ذهن شما عزیزان درباره مرگ نقش بسته است. در این کتاب، ابتدا فلسفه مرگ و حقیقت معاد که مسئله بسیار مهمی برای درک مرگ می باشد، مورد بررسی قرار گرفته است. ضمن اینکه نویسنده این مسائل را نه از دیدگاه شخصی خود، بلکه از دیدگاه آیات و روایات و سخن بزرگان و حکیمان مورد بررسی قرار داده است. در ادامه مطلب با ما همراه باشید، تا با کتاب مرگ و معاد آشنا شوید.

با مرگ و معاد آشنا شوید
پس از مرگ چه اتفاقی می افتد؟

آیا قیامت وجود دارد؟

متاسفانه امروزه به دلیل ترویج برخی باورهای غلط و غیراصیل، این تفکر که قیامت وجود ندارد، بسیار رواج یافته است. اما اگر می خواهید حقیقت ماجرا را بدانید، باید این کتاب را بخوانید. احتمالا تا به حال در کتاب های درسی خود، دلایلی چون حالت رجوع آفرینش و هدفمندی آفرینش را، در رابطه با استدلال قیامت خوانده اید. اما جالب است بدانید که این ها تنها بخش کوچکی از استدلال هایی هستند که وجود قیامت را اثبات می کنند. از جمله دیگر استدلال های موثقی که برای اثبات قیامت وجود دارند، می توان به استدلال به خلق گیاهان، استدلال به آنچه در قوم موسی (ع) اتفاق افتاد، استدلال از راه فطرت و غیره اشاره کرد. در کتاب مرگ و معاد تمامی استدلال های موجود، از دیدگاه روایات و آیات و نظر بزرگانی چون حضرت جلال الدین مولوی، توضیح داده شده اند.

خرید کتاب های خادم الرضا

مرگ چیست؟

آنچه تحقیقات روانشناسان بزرگ جهان نشان می دهد این است که منشاء بیماری های روانی موجود، ترس از مرگ هستند. اما به راستی مرگ چیست؟ آیا باید از آن بترسیم و یا چیزی برای ترسیدن وجود ندارد؟ دلیل وجود مرگ چیست و چرا باید پس از مدتی از این دنیا برویم؟ حال که همگی ما در هر صورت این مسیر را طی خواهیم کرد، پس چه بهتر است که به خوبی از ماهیت آن آگاه شویم، تا همچون سایر مراحل زندگی، از آن هم لذت ببریم. بله درست است، از مرگ هم می توان لذت برد. می پرسید چگونه؟ کافیست کتاب مرگ و معاد را مطالعه کنید تا به ماهیت واقعی مرگ پی ببرید. آن زمان که به درک کاملی از مرگ برسید، مطمئن باشید که نه تنها از آن نمی ترسید، بلکه مشتاقانه منتظر آن خواهید بود.

با مرگ و معاد آشنا شوید
پس از مرگ انسان به کجا می رود؟

چه کسانی از مرگ می هراسند؟

پس از اینکه با مفهوم مرگ آشنا شدید، خوب است بدانید که واقعا دلیل ترس شما از مرگ چیست؟ چگونه می توان ترس از مرگ را ریشه کن کرد و به آرامش رسید؟ طبق آنچه در آیات و روایات و سخن بزرگان گفته شده که همگی در کتاب مرگ و معاد آورده شده اند، فرد به چهار دلیل ممکن است از مرگ هراس داشته باشد. دلایل ترس از مرگ عبارتند از: دلبستگی به دنیا، ترس از اعمال، بیماری غفلت و فقدان استعداد قبل از قیامت. اگر شما هم با وجود دانستن ماهیت مرگ، از آن می ترسید، قطعا به یکی از این مسائل دچار هستید. اما چگونه می توان این مسائل و دلایل را ریشه کن کرد؟ این سوالی است که در کتاب مرگ و معاد به طور مفصل به آن پرداخته شده است.

با کیفیت مرگ آشنا شوید

احتمالا در کتب درسی نیز خوانده اید که در قرآن کریم، واژه توفّی برای کیفیت مرگ به کار رفته است. اما این واژه چه معنایی دارد؟ این لغت که شصت و شش بار در قرآن تکرار شده است، از ماده وفی است. وفی و ایفا به معنای تمام کردن است؛ مثل وفای به عهد، به طور تمام و کمال. اما این واژه درمورد مرگ چه معنایی دارد؟ معنای این واژه درمورد مرگ، یعنی دریافت انسان، بدون هیچ کم و کسری. اما همانطور که وفای به عهد باید توسط شخصی صورت گیرد، پس برای دریافت انسان هم باید کسی مسئول باشد. اما چه کسی انسان را دریافت خواهد کرد؟ در کتاب مرگ و معاد، طبق آیات و روایات، ماموران مرگ به عنوان اشخاصی که انسان را دریافت می کنند، معرفی شده اند.

با مرگ و معاد آشنا شوید
توفی به چه شکل صورت می گیرد؟

این ماموران برای هر شخص متفاوت اند و به طور کلی عبارتند از: خداوند متعال، فرشته مرگ و همکاران عزرائیل. همانطور که ماموران مرگ هر شخص نسبت به اعمال وی متفاوت هستند، شیوه مرگ انسان ها نیز متفاوت است. چگونگی دریافت انسان، به سه دسته تقسیم می شوند که عبارتند از: مرگ نیکوکاران، مرگ بدکاران و مرگ اولیای الهی و شهدا. در کتاب مرگ و معاد به طور کامل به این موضوعات پرداخته شده است.

لحظه احتضار چگونه است؟

احتضار، به لحظه پر هراس مرگ گفته می شود. گفته می شود که حتی خوبان و مومنان نیز در آن لحظه وحشت دارند. هر چند که این لحظه، سرآغاز ملاقات با پروردگار است، اما با این وجود با ترسی گیج کننده همراه است. روایات و آیات بسیاری در مورد این لحظه وجود دارند که همگی حالت انسان در لحظه احتضار را، هراسان و لرزان توصیف کرده اند. آنچه بر محتضر در این لحظه می گذرد، شامل هفت مورد است که در کتاب مرگ و معاد به آن ها پرداخته شده و عبارتند از: هراس مرگ، سرمایه عمر، فکر اموال و ثروت ها، آرزوی بازگشت، التماس از نزدیکان، رابطه خواب و مرگ، زیارت اولیای خدا.

با مرگ و معاد آشنا شوید
معاد چیست؟

احوال انسان در قبر چگونه است؟

انسان پس از مرگ خود، در اولین منزل یعنی قبر قرار می گیرد. همان گودال تنگ و تاریکی که با تشریفات بسیار فرد را در آن قرار می دهند. البته برخی از افراد گمان می کنند که قبر، در واقع جایگاه روح پس از جدایی از بدن است و نه این گودال تنگ و تاریک. اما در واقع جایگاه روح، برزخ است و ورود به آن نیز پس از ورود به قبر آغاز می شود. طبق روایات، حضور در قبر در شب اول، ویژگی ها و مراحل خاصی دارد که در کتاب مرگ و معاد به طور کامل به توضیح آن ها پرداخته شده است.

عالم برزخ چیست و چگونه است؟

بسیاری از افراد از ماهیت بهشت و جهنم آگاه هستند. اما آنچه که درباره آن کمتر صحبت شده است، برزخ است. آیا واقعا می دانید برزخ چیست؟ در برزخ چه در انتظار انسان است؟ در کتاب مرگ و معاد با معنی لغوی و اصطلاحی برزخ به طور کامل آشنا خواهید شد. همچنین در این کتاب، از نگاه قرآن و سنت، برزخ مورد بررسی قرار گرفته است. به علاوه، توضیحات کاملی در رابطه با احوال برزخیان از زمان ورود به آن تا قیامت کبری نیز آورده شده است.

با مرگ و معاد آشنا شوید
چند نوع توفی وجود دارد؟

مرگ و معاد در عرفان اسلامی چگونه تعریف شده اند؟

در نگاه عرفانی، فناء فی الله به منزله مرگ و بقاء الله به منزله معاد است. به طور کلی سه نوع مرگ وجود دارد که عبارتند از: مرگ طبیعی، مرگ ارادی و شهادت. در کتاب مرگ و معاد درباره هر یک از این مرگ ها، به طور کامل توضیحاتی آورده شده است. همچنین در این کتاب، با نگاه عرفای بزرگی چون قرآن کریم، درباره تجسم اعمال انسان در قیامت آشنا می شویم. به علاوه به پاسخ این سوال خواهیم رسید که آیا عرفان، معاد جسمانی را قبول دارد؟

خرید کتاب های خادم الرضا

حضرت جلال الدین مولوی در مورد معاد چه می گوید؟

جناب مولوی، یکی از بزرگ ترین شعرا و فلاسفه تاریخ است که بیانات و نظرات بسیار جالبی را درباره معاد، بیان کرده است. ایشان اشارات بسیاری به معاد در اشعار خود داشته و به توصیف بخش های مختلفی از آن پرداخته است. در کتاب مرگ و معاد، اشعار این حضرت در باب معاد آورده شده و به طور کامل بررسی شده اند. از جمله مباحثی که جناب مولوی در اشعار خود به آن ها پرداخته می توان به تن حامل روح، معاد فرآیند تکاملی در هستی، معاد جسمانی و تجسم اعمال اشاره کرد.

با مرگ و معاد آشنا شوید
برزخ چگونه است؟

در باب ناشر

کتاب حاضر، یکی از برترین آثار عرفانی منتشر شده توسط انتشارات خادم الرضا (ع) می باشد. این انتشارات کتاب های بسیار زیادی را منتشر کرده است که هر یک از آن ها، به نوعی ارزشمند و فاخر می باشند. از آنجایی که هر انتشاراتی وظیفه ای در قبال نیاز فکری جامعه دارد، انتشارات خادم الرضا (ع) به خوبی به این مهم عمل کرده و در راستای ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی، گام های بزرگی برداشته است. این انتشارات کتاب های بسیاری را در موضوعات متنوعی چون آموزشی، آشپزی، مدیریت، کودک و نوجوان، تربیت و پرورش، امور خانواده، عرفانی و مذهبی، روانشناسی و غیره منتشر کرده است.

با مرگ و معاد آشنا شوید
کتاب مرگ و معاد، کتابی کامل و جامع است.

جمع بندی

آنچه تا به اینجا خواندید، خلاصه ای از فصول کتاب مرگ و معاد بود. مرگ پایانی است که برای همگی ما مقدر شده و در عین حال، سرآغاز دورانی جدید برای انسان است. در این کتاب به طور کامل با مفهوم مرگ و دنیای پس از آن آشنا می شوید. نویسنده این کتاب سعی کرده تا به خوبی این مفاهیم مهم را از دیدگاه آیات و روایات و عالمان بزرگی چون جناب مولوی، بیان کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا