اجتماعی

اندیشه ای در انسانیت با لازمیت آدمیت

مقدمه

کتاب لازمیت آدمیت با سایر کتاب های این سبک و کتاب های مذهبی متفاوت است. محتوای این کتاب در واقع افکار و برداشت های نویسنده از کتب بزرگان و مسائلی است که ممکن است به ذهن هر یک از ما خطور کند. این کتاب تحمل انسان را به یک بادکنک تشبیه کرده است که گاهی می تواند بیش از حد تصور ما بزرگ شود. لکن گاهی باید توجه داشته باشیم که برخی از این بادکنک ها به یک فوت اضافه نیاز دارند تا بترکند. کتاب لازمیت آدمیت از این جهت به تحمل انسان اشاره کرده تا با خود فکر کنیم که تا چه اندازه می توانیم خود را در برابر شیطان و گناهان و سایر مسائل حفظ کنیم. نوشته های این کتاب ترکیبی از نظم و نثر بوده و در برخی از قسمت های آن، شاهد حمدیه هایی در باب پروردگار یکتا هستیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی این کتاب بپردازیم.

اندیشه ای در انسانیت با لازمیت آدمیت
گاهی اندیشیدن به برخی افکار و مسائل انسانی و معنوی، کاملا لازم است.

ستایش برای پروردگاری است که بخشایش گر و مهربان است

در فصل اول کتاب لازمیت آدمیت با متنی درباره ستایش پروردگار مواجه می شوید. در این کتاب اشعار و متونی از آثار بزرگان، همچون گلستان سعدی آورده شده است. بسیار شایسته است که گاها انسان در خلوت خود، پروردگار خود را ستایش کند. خواندن این فصل، که ستایش های شخص نویسنده برای خداوند می باشد، خالی از لطف نیست. چرا که هم با خدای خویش بیشتر آشنا شده و هم شیوه ای زیبا برای ستایش وی را فرا خواهید گرفت. متن ستایش کتاب لازمیت آدمیت ترکیبی از بیان کردن ویژگی های پروردگار، طلب بخشش و رستگاری از خداوند یکتا و غیره می باشد.

خرید کتاب های خادم الرضا

دیدن یا شنیدن؟ مسئله این است

بین دیدن و شنیدن، ندیدن و حرف زدن، ندانستن و راهنمایی کردن و شنیدن و از سختی ها گفتن، فاصله بسیاری است. در فصل دوم کتاب لازمیت آدمیت نگاه مختصری خواهیم داشت به نفس رمیده آدمی. نویسنده در این جا سختی کنترل کردن نفس رمیده را، به کنترل کردن شتر رمیده تشبیه کرده است. شاید گاها در خلوت خود فکر کنید از آن جایی که کسی شاهد شما نیست، به راحتی می توانید دست به گناه بزنید. اما هرگز این نکته را فراموش نکنید که نادیده گرفتن پروردگار، به معنی محدود شمردن او و کافر شدن است. کتاب لازمیت آدمیت بیان می کند که میان پاکی و ناپاکی، کمتر از یک پرده نازک فاصله است.

اندیشه ای در انسانیت با لازمیت آدمیت
ستایش پروردگار باعث رستگاری انسان می شود.

گناه باعث مرگ های ناگهانی می شود

تا به حال با خود فکر کرده اید که گناهان شما چه عواقبی دارند؟ شاید با خود فکر کنید که عواقب گناهان تنها در دنیایی دیگر دیده می شود و یا شاید هم به دنیایی دیگر اعتقادی نداشته باشید. شاید هم گمان کنید که تا زمان مرگ فرصت توبه کردن را دارید. کتاب لازمیت آدمیت می گوید که گناه باعث کوتاهی عمر می شود. در این بخش نقل قولی از ششمین پیشوای شیعیان آورده شده است، که می گوید تعداد کسانی که بر اثر گناه می میرند، بیشتر از مرگ طبیعی افراد است. خواندن این فصل از کتاب باعث می شود که کمی به خود بیاییم و به گناهان گذشته خود و همچنین نیات پلید خود، فکر کنیم. خواندن کتاب لازمیت آدمیت از این جهت مناسب است که به ما کمک می کند تا افکاری که شاید گاها از یادآوری آن ها ترس داریم را، بخاطر آورده و از اشتباهات خود دوری کنیم.

اندیشه ای در انسانیت با لازمیت آدمیت
میان پاکی و ناپاکی تنها یک مرز باریک است.

در مقام دعا و حقوق همسایه کم کاری نکنیم

در دین اسلام و مذهب شیعه، به رعایت حقوق دیگران و مقدم دانستن آن ها در هنگام دعا کردن، بسیار توصیه شده است. کتاب لازمیت آدمیت به خوبی به این مسئله پرداخته و جنبه های مختلف آن را بررسی کرده است. در بخشی از این فصل، برشی از خطبه 23 نهج البلاغه آورده شده است که در آن ضرورت تعاون با خویشاوندان مورد بررسی قرار گرفته است. در دین اسلام، بر صله رحم و پیوند با خویشاوندان بسیار تاکید شده است. چرا که برخی از مشکلات زندگی، تنها با حمایت و کار گروهی است که برطرف می شوند. کتاب لازمیت آدمیت همچنین به مسائلی چون حقوق اجتماعی، حق همسایه، حقوق متقابل زمامدار و ملت، قلمرو ممنوع، تحمل آزار و اذیت همسایه و احسان به همسایگان نیز پرداخته است. متاسفانه عدم رعایت حقوق اجتماعی و همسایگان، مسئله ای است که در جامعه امروزی بسیار باب شده است. لذا خواندن کتاب لازمیت آدمیت، از این جهت که این حقوق را به ما یادآوری می کند، بسیار مناسب است.

اندیشه ای در انسانیت با لازمیت آدمیت
تعاون با خویشاوندان در اسلام بسیار توصیه شده است.

در آغاز و پایان، همواره به ستایش خدا مشغول باشید

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، کتاب لازمیت آدمیت حمدیه های بسیار زیبایی در باب پروردگار یکتا دارد. ستایش مجدد پروردگار در فصل پنجم این کتاب، اشاره به اهمیت این موضوع دارد. قطعا ستایش کردن پروردگار به صورت مکرر و در ابتدا و میانه و انتهای هر کاری، نه تنها باعث نزدیکی ما به وی می شود، بلکه انسان را رستگارتر می کند. بخاطر داشته باشید که حتی کوچکترین اعمال شما نیز نزد پروردگار محفوظ می ماند. کتاب لازمیت آدمیت بی شک در میان کتاب های امروزی یکی از زیباترین حمدیه ها را دارد.

خرید کتاب های خادم الرضا

در باب ناشر

کتاب لازمیت آدمیت کتابی فاخر است که توسط انتشارات خادم الرضا (ع) به چاپ رسیده است. این انتشارات که کتاب هایی با سبک زندگی اسلامی ایرانی را منتشر می کند، سابقه ای بیست ساله در انتشار آثاری فاخر در زمینه های مختلف دارد. کتاب های این انتشارات با هدف ترویج فرهنگ اسلامی ایرانی و آگاه سازی مردم عزیزمان منتشر می شوند. از جمله موضوعات مورد استفاده در کتاب های این انتشارات می توان به آشپزی، آموزشی، سلامت، کودک و والدین، نوجوان و جوانان، مذهبی، عرفانی، تحلیل وقایع و شخصیت های تاریخ اسلام و غیره اشاره کرد. کتاب لازمیت آدمیت از جمله کتاب های بسیار ارزشمند این انتشارات می باشد که خواندن آن برای هر انسانی لازم است.

اندیشه ای در انسانیت با لازمیت آدمیت
کتاب لازمیت آدمیت کتابی ارزشمند است که هر شخصی باید بخواند.

جمع بندی

در زندگی انسان ها مسائل و افکاری وجود دارند که گاها به آن ها بی توجهی می کنیم. این بی توجهی می تواند باعث بروز ضررها و زیان های بزرگی در زندگی شود. عدم ستایش پروردگار، عدم کنترل نفس و آلوده شدن به گناهان، آزار دیگران و غیره از جمله مواردی هستند که امروزه کمتر مورد توجه قرار می گیرند. کتاب لازمیت آدمیت در قالب اندیشه های نویسنده و تاملات وی در آثار بزرگان در این باب، به شما کمک می کند تا کمی با خدای خود خلوت کرده و انسانیت عظیم درون خود را آزاد کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا