سردار مقاومت سرباز ولایت؛ کتابی جامع در باب سردار سلیمانی و مفهوم مقاومت

مقدمه

معیار شما برای واژه مقاومت و ایثار چیست؟ عشق به میهن و اسلام را چگونه توصیف می‌کنید؟ به نظر شما بهترین راه برای ادامه دادن راه امام حسین(ع) و زنده نگه‌ داشتن آرمان‌های انقلاب چیست؟ به‌راستی‌که بدون اغراق، می‌توان سردار حاج قاسم سلیمانی را نمونه‌ بارزی برای پاسخ به این سؤالات دانست. وی از معدود کسانی بود که هیچ ترسی از دشمن نداشته و ایثارگرانه جان خود را در راه اسلام و مظلومین، فدا کرد. شاید همین شجاعت و ایثارگری او، تن دشمنان اسلام را به لرزه می‌انداخت که در نهایت باعث شد تا قصد جان او را کنند. اگر می‌خواهید سردار دل‌ها را بیشتر بشناسید، توصیه می‌کنیم حتماً کتاب سردار مقاومت سرباز ولایت را بخوانید. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی این کتاب گهربار بپردازیم.

سردار مقاومت سرباز ولایت؛ کتابی جامع در باب سردار سلیمانی و مفهوم مقاومت

سردار سلیمانی، اسوه بارز مقاومت است.

چرا باید این کتاب را بخوانیم؟

مهم نیست چقدر به دین اسلام و آرمان‌های انقلاب اعتقاد دارید، در هر صورت سردار سلیمانی شخصی است که هر فردی باید او را بشناسد. ایشان نمونه کاملی از مفهوم مقاومت در فرهنگ‌ها و ادیان مختلف است. بی‌دلیل نیست که رهبر معظم انقلاب، وی را چهره بین‌المللی مقاومت نامیدند. این کتاب و مطالب آن در وصف سردار سلیمانی، آن‌قدر کامل و جالب است که هر چقدر بیشتر آن را مطالعه کنید، بیشتر شیفته این شخص بزرگوار و افکار و عقاید او خواهید شد. در ادامه مطلب، نگاهی خواهیم داشت به خلاصه مطالب عناوین اصلی کتاب سردار مقاومت سرباز ولایت.

مفهوم مقاومت در آیات و روایات

اگر بخواهیم از لحاظ لغوی کلمه مقاومت را تفسیر کنیم، معنای آن ایستادگی و بردباری می‌باشد. لکن این لغت، در فرهنگ اسلامی و در آیات و روایات دین اسلام، مفهومی کامل‌تر و زیباتر دارد. مفهوم مقاومت در دین اسلام هیچ ارتباطی با پایداری فیزیکی ندارد، بلکه مقصود آن پایداری در عقاید یک شخص است. دین اسلام همواره سعی داشته تا مقاومت را به‌عنوان یک فرهنگ، نه تنها در میان مسلمانان، بلکه در میان تمام مردم جهان گسترش دهد. همان‌طور که هم اکنون شاهد این هستیم که قیام امام حسین (ع) و پایداری ایشان بر سر عقاید خود و مبارزه تا آخرین نفس برای آن، تمام دنیا را مجذوب خود کرده است. لکن مقاومت تماماً مبارزه و پایداری فیزیکی نیست. چه‌بسا شما تنها در جایی نشسته باشید، اما فعالیت‌های شما به‌منظور دفاع از باورهایتان باشد.

ایثار و مقاومت یکی از اصول اولیه دین اسلام است و بخش مهمی از رسالت انبیای الهی را تشکیل می‌دهد. امام علی(ع) ایثار را بهترین کرامت الهی برای انسان‌ها دانسته و از آن به‌عنوان بالاترین نیکی‌ها یاد نموده است. خداوند متعال نیز پاداش بزرگی را برای مؤمنینی که بر عقاید خود پایدار باشند، قرار داده است. در کتاب ‌سردار مقاومت سرباز ولایت این مبحث به طور کامل شرح داده شده است.

سردار مقاومت سرباز ولایت؛ کتابی جامع در باب سردار سلیمانی و مفهوم مقاومت

کتاب سردار مقاومت سرباز ولایت توصیف جامعی از واژه مقاومت را ارائه داده است.

مقاومت و مؤلفه‌های آن در کلام رهبری

مقاومت و ایستادگی از جمله ویژگی رهبران الهی است. امام خمینی(ره) و به دنبال ایشان، مقام معظم رهبری، از جمله نمونه‌های بارز و موفق مقاومت در جهان معاصر هستند. قطعاً همین ویژگی برتر آن‌ها، باعث به وجود آمدن ایثارگران بزرگی چون سردار سلیمانی شده است. همان‌طور که پیامبر(ص) نیز پیروی چون علی(ع) داشت که حتی پس از وی نیز همواره به‌دنبال مقاومت و ایثار در راه اسلام بوده‌ است. مقام معظم رهبری در باب اهمیت مقاومت و وحدت کلمه، به آیه شریفه قرآن در رابطه با پیامبر، اشاره کرده و نه تنها مسلمانان، بلکه تمام مردم جهان را به وحدت و دوری از دشمنی دعوت می‌کند.

ایشان همواره به دنبال ایجاد اتحادی قدرتمند میان کشورهای مسلمان بوده تا بتوانند در مقابل مستکبرانی چون آمریکا، مقاومت کنند. از آنجایی که امروزه ملت‌های اسلامی دچار وضعیت مصیبت‌باری شده‌اند، ایجاد این اتحاد کاملاً ضروری‌ است. همان‌طور که گفته شد، یکی از مؤلفه‌های اصلی مقاومت، فرهنگ آن است. در کتاب سردار مقاومت سرباز ولایت‌، فرهنگ مقاومت به نهالی تشبیه شده است که اگر در زمین اسلام رشد کند، ثمره آن شهادت، کار، تولید، مقاومت و دیگر ارزش‌های اسلامی خواهد بود. از دیگر مؤلفه‌های مقاومت می‌توان به مساجد، استکبارستیزی و نفی سلطه‌پذیری اشاره کرد.

سردار مقاومت سرباز ولایت؛ کتابی جامع در باب سردار سلیمانی و مفهوم مقاومت

بی‌شک سردار سلیمانی ادامه‌دهنده راه حسین(ع) است.

سردار سلیمانی، اسوه بارز مقاومت

امروزه زمانی که سخن از مقاومت به میان آید، ناخودآگاه نام سردار سلیمانی در ذهن ما متجلی می‌شود. سلیمانی تنها یک نام نیست، بلکه شناسنامه یک امت واحد، یک ملت سرافراز و یک ایرانی تمام عیار است. ایشان تنها مدافع مسلمانان نبود، بلکه مدافع تمام مظلومین جهان در مقابل ستم استکبار ظالمان نیز بود. همان‌طور که در عراق و سوریه شاهد تشکیل گروه‌های تروریستی با توطئه و پشتیبانی غرب بودیم و دیدیم که سردار سلیمانی چگونه ایثارگرانه در راه دفاع از مردم بی‌گناه سوریه و عراق، مبارزه کرد. سردار سلیمانی و یارانش که مدافعین حرم نام گرفتند، در بیشتر عملیات­ها حضور داشتند و از مقام حرم و مردم بی‌گناه سوری، به دفاع همه جانبه پرداختند. پیروزی‌های پی­درپی ایشان، دولت‌های غربی را به­شدت درمانده کرده بود. همین امر موجب شده بود تا ایشان به طور مکرر، توسط مقامات آمریکایی و رژیم‌های صهیونیستی، تهدید به ترور شود. لکن شوق به مقاومت و ایثار آن‌چنان در ایشان زیاد بود که این تهدید را، به عنوان کمک برای رسیدن به شوق شهادت در راه خداوند می‌دانست. بی‌شک متن کتاب سردار مقاومت سرباز ولایت آن‌قدر گیرا است و توصیف آن از سردار سلیمانی آن‌قدر کامل است که هر شخصی با خواندن آن نه تنها شیفته ایشان می‌شود، بلکه به درک کاملی از مفهوم مقاومت نیز می‌رسد.

سردار مقاومت سرباز ولایت؛ کتابی جامع در باب سردار سلیمانی و مفهوم مقاومت

مقام معظم رهبری، سردار سلیمانی را چهره بین‌المللی مقاومت نامیده است.

نگرشی بر اندیشه‌های سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی

در ابتدای این عنوان، نویسنده اشاره‌ای به وجود عنصر الهام مبتنی بر تقوا در امام خمینی(ره) می‌کند. وی با ذکر ماجرای توصیه امام راحل به گورباچف و پیش‌بینی ایشان از سقوط شوروی، به اثبات این ویژگی ایشان می‌پردازد. سردار سلیمانی در دیدار با فرزندان شهدای کرمان، به الهام مبتنی بر تقوا اشاره کرده و بیان می‌کند که این عنصر، نوعی از علم غیب است که تنها برخی از افراد غیرمعصوم به آن دست می‌یابند. در ادامه این کتاب می‌توانید دستاوردهای مهم پیروزی انقلاب را به‌طور کامل مطالعه کنید. از جمله دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی، سیر صعودی جهان اسلام و جلوگیری از انحطاط آن می‌باشد. سردار سلیمانی در یکی از سخنرانی‌های خود در این باره بیان کرده است که انقلاب باعث رشد ثبات، آرامش و امنیت در کشور ایران شده‌ است. وی در ادامه سخنان خود می‌گوید که این نظام آن‌قدر ارزشمند است که هزاران نفر دیگر نیز حاضرند تا در راه آن شهید شوند. کتاب سردار مقاومت سرباز ولایت به این موضوع اشاره می‌کند که حفظ عزت این کشور در گرو اطاعت از مقام معظم رهبری است. در ادامه این مبحث، توصیفاتی از رشادت‌های صورت گرفته در راه این نظام، قابل مشاهده است.

سردار مقاومت سرباز ولایت؛ کتابی جامع در باب سردار سلیمانی و مفهوم مقاومت

یکی از اصول مقاومت، فرهنگ آن است.

خاطراتی از سردار شهید سپهبد سلیمانی

به عنوان اختتامیه این کتاب، نویسنده بخشی از خاطرات گهربار سردار سلیمانی را از زبان خود ایشان به قلم آورده است. با خواندن خاطرات ایشان به وضوح می‌توانید نشانه‌های مقاومت، ایثار، معرفت، خدمت به مردم و عشق به اسلام و ولایت را ببینید. قطعاً خواندن این خاطرات خالی از لطف نخواهد بود. ایشان برخلاف چهره سختگیری که به مستکبرین غرب نشان می‌داد، در مقابل مردم و مظلومین فردی کاملاً باعطوفت، مهربان و با معرفت بود. مقام و جایگاه والای ایشان لحظه‌ای باعث نمی‌شد که دچار غرور و تکبر شود. وی همیشه خود را از مردم می‌دانست و معتقد بود که تنها وظیفه وی در این جایگاه، خدمت به مردم است.

این کتاب برای چه کسانی مناسب است؟

شاید در ابتدا تصور کنید که این کتاب، تنها برای کسانی مناسب است که می‌خواهند نگاهی به زندگی ایشان بیندازند. لکن این تصور کاملاً اشتباه است. این کتاب دریچه‌ای است برای کسانی که می‌خواهند به درک عمیق‌تری از مقاومت و باورهای نظام جمهوری اسلامی دست یابند. نویسنده این کتاب با ذکر نمونه‌های واضح از تاریخ انقلاب اسلامی، آیات و روایات و زندگی‌نامه سردار سلیمانی سعی دارد تا باورهایی را که شاید امروزه در میان جوانان کمرنگ‌تر شده‌اند، زنده کند. بدین سبب می‌توان گفت که کتاب سردار مقاومت سرباز ولایت، کتابی است که هر شخصی لازم است آن را بخواند.

سردار مقاومت سرباز ولایت؛ کتابی جامع در باب سردار سلیمانی و مفهوم مقاومت

امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، از نمونه‌های بارز مقاومت در جهان معاصر هستند.

در باب ناشر کتاب

انتشارات خادم الرضا(ع) یکی از معتبرترین انتشارات کشور در زمینه نشر کتاب‌هایی با مفهوم سبک زندگی اسلامی-ایرانی می‌باشد. هدف این انتشارات همواره انتقال باورهای اصیل اسلامی و ایرانی و کمک به رشد فکری مردم کشور عزیزمان بوده است. کتاب‌های به چاپ رسیده توسط این انتشارات، به جرأت بهترین کتاب‌های نوشته شده با این مضامین می‌باشند.

جمع‌بندی

دین اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران بر پایه اصول مختلفی بنا شده‌اند. یکی از مهم‌ترین اصل‌ها در این بین، مقاومت است. قطعاً بررسی این اصل، براساس آیات و روایات و زندگی سردار سلیمانی، بهترین راه درک آن است. از آنجایی که امروزه باورهای انقلاب اسلامی در میان برخی از افراد جامعه کمرنگ شده‌‌اند، مطالعه کتاب سردار مقاومت سرباز ولایت به تمامی افراد توصیه می‌شود.

سردار مقاومت سرباز ولایت؛ کتابی جامع در باب سردار سلیمانی و مفهوم مقاومت

کتاب سردار مقاومت سرباز ولایت، کتابی برای تمام افراد است.

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *