کتاب نگرشی نو به احکام و آثار مهریه در فقه و حقوق، کتابی است که هر جوانی قبل از وضع مهریه باید بخواند

مقدمه

در مورد قوانین و شرایط مهریه چه می‌دانید؟ آیا با ماهیت آن آشنایی دارید؟ از احکام و آثار مهریه در فقه و حقوق چه می‌دانید؟ دین اسلام، به عنوان کامل‌ترین دین جهان، همواره برنامه‌های مختلفی را برای تمامی مراحل زندگی ما تعیین کرده است. کتاب احکام و آثار مهریه در فقه و حقوق سعی دارد تا نگرشی نو به ماهیت مهریه در اسلام و احکام مختلف آن داشته باشد. قطعا مهریه یکی از مهم‌ترین موارد در توافقات ازدواج میان دو شخص است و به همین دلیل نیاز است تا تمامی افراد با احکام آن، به طور کامل آشنایی داشته باشند. این کتاب به شما کمک می‌کند تا از مشکلات ناشی از اختلاف بر سر مهریه جلوگیری کرده و باعث می‌شود تا آگاهی کاملی از فلسفه آن داشته باشید. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی این کتاب مفید و کاربردی بپردازیم.

کتاب نگرشی نو به احکام و آثار مهریه در فقه و حقوق، کتابی است که هر جوانی قبل از وضع مهریه باید بخواند

مهریه یکی از موارد بسیار مهم در ازدواج است.

با مفهوم لغوی و اصطلاحی مهر آشنا شوید

به طور کلی کلمه مهر از ریشه مهر به ضم میم و فتح هاء که واژه عبری است، اخذ شده است. مهر در واقع صداق زن است و این کتاب نیز تمامی الفاظ مختلف آن را مورد بررسی قرار داده است. همچنین این کتاب نقل قول‌هایی از قرآن کریم و برخی از بزرگان فقه را نیز، به منظور توضیح این لغت آورده است. نویسنده کتاب احکام و آثار مهریه در فقه و حقوق برای توصیف مفهوم اصطلاحی مهر نیز، از نظر برخی بزرگان فقه و کتب معتبر بهره گرفته است. لازم است بدانیم که مهریه قیمت و ارزش زن نیست؛ زیرا ارزش زن بسی فراتر از مادیات است.

هر آنچه پیش از ورود به احکام مهریه باید بدانید

قبل از اینکه بخواهیم به مطالعه احکام و آثار مهریه در این کتاب بپردازیم، لازم است تا یک سری مسائل مانند تاریخچه مهر، اقسام مهر، شرایط مهرالمسمی، ماهیت مهر در فقه، دیدگاه فقه­های مختلف و غیره بدانیم. خوشبختانه این کتاب به طور کامل به توضیح این مسائل پرداخته است. تاریخ مهر در این کتاب از ۱۷۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح تا به کنون به تصویر کشیده شده است. اقسام مهر که شامل مهرالمسمی، مهرالمثل، مهرالمتعه، مفوصه‌المهر و مهرالسنه می‌باشند، نیز در این کتاب توضیح داده شده‌اند. به‌علاوه شرایط مهرالمسمی در بخش جداگانه‌ای، به طور کامل، شرح داده شده‌اند. در ادامه توضیح این مسائل، می‌توانیم ماهیت مهر در فقه را مطالعه کنیم. این کتاب نگاهی به دیدگاه اهل سنت در باب مهریه نیز انداخته است.

کتاب نگرشی نو به احکام و آثار مهریه در فقه و حقوق، کتابی است که هر جوانی قبل از وضع مهریه باید بخواند

در کتاب احکام و آثار مهریه، با شرایط و قوانین مهریه آشنا شوید.

احکام مشابه مهریه در فقه امامیه و حقوق موضوعه

فقه امامیه و حقوق موضوعه، در بسیاری از احکام مهریه نظرات مشابهی را ارائه کرده‌اند. کتاب احکام و آثار مهریه در فقه و حقوق نگاه کاملی به این تشابهات انداخته و آن‌ها را بررسی کرده است. به‌طور کلی احکام مشابه مهریه در فقه امامیه و حقوق موضوعه عبارت‌اند از:

  • وجوب ادای مهریه در قرآن و روایات
  • مالکیت مهریه و استقرار آن در نکاح دائم
  • مالکیت مهریه و استقرار آن در نکاح منقطع
  • زمان مطالبه مهریه
  • نحوه مطالبه مهریه
  • اموال قابل توقیف در قبال مهریه
  • ازدیاد مهریه پس از عقد نکاح
  • وضعیت مهریه در نزدیکی به شبهه
  • وضعیت مهریه در ارتداد زوجین
  • وضعیت مهریه با فوت زوجین
  • وضعیت مهریه در فسخ نکاح
  • وضعیت مهریه در انحلال نکاح منقطع

دانستن تمامی این موارد برای هر شخصی بسیار لازم است. توضیحات کامل این کتاب در باب این مسائل به شما کمک می‌کند تا بدانید که چرا مهریه باید پرداخت شود، به چه کسی تعلق می‌گیرد، در چه زمانی باید پرداخت شود و به چه شکلی باید مطالبه شود. دانستن این شرایط و موارد نه تنها برای خانم‌ها، بلکه برای آقایان نیز لازم و ضروری است.

کتاب نگرشی نو به احکام و آثار مهریه در فقه و حقوق، کتابی است که هر جوانی قبل از وضع مهریه باید بخواند

وضع مهریه سنگین، باعث جلوگیری از طلاق نمی‌شود.

احکام اختلافی مهریه در فقه امامیه و حقوق موضوعه

این احکام اختلافی در واقع شامل مواردی می‌شوند که بین فقه­های امامیه اختلاف نظر است و قانون مدنی نیز در برخی احکام نظری نداده و یا نظری مخالف عده‌ای از فقها دارد. کتاب احکام و آثار مهریه در فقه و حقوق، توضیحات کاملی در مورد این احکام اختلافی داده است. احکام اختلافی مهریه در فقه امامیه و حقوق موضوعه شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تعدیل مهریه
  • نحوه محاسبه مهریه
  • تعدیل و مهریه زوجه فوت شده
  • مهریه در تغییر جنسیت
  • نقش اعسار زوج در حق حبس زوجه
  • حق حبس ناشی از عدم تأدیه مهر
  • تقسیط مهریه و حق حبس
  • تلف یا معیوب مهریه
  • وضعیت مهرالمسمی در طلاق

دانستن این موارد نیز همچون موارد عنوان قبل بسیار ضروری و لازم است. معمولا مطالعه این موارد و درک آن‌ها در کتب فقه و حقوق، برای عامه مردم کمی دشوار است؛ اما این کتاب با لحنی شیوا و بیانی ساده، به توضیح این موارد پرداخته است. امروزه بسیاری از اختلافاتی که بر سر مهریه به وجود می‌آیند و در دادگاه‌ها مطرح می‌شوند، ناشی از عدم آگاهی از این احکام است.

کتاب نگرشی نو به احکام و آثار مهریه در فقه و حقوق، کتابی است که هر جوانی قبل از وضع مهریه باید بخواند

بین برخی از احکام مهریه در فقه و حقوق، اختلاف نظر وجود دارد.

آثار مهریه در فقه امامیه و حقوق موضوعه

این آثار شامل چندین مورد است که در کتاب احکام و آثار مهریه در فقه و حقوق به صورت زیر بیان شده‌اند:

  • آثار مهریه برای زن
  • آثار مهریه برای مرد
  • پیامدهای مهریه‌های سنگین
  • راهکارهای حل مشکل مهریه سنگین

آثار مهریه برای زن، خود شامل موارد مختلفی می‌شود که عبارت‌اند از: کسب رضایت زن، نشانه شخصیت زن، پشتوانه‌ای در برابر حوادث، نشانه حق مالکیت زن و جبران کمبود وضعیت مالی زن. مهریه آثاری برای مردها نیز در پی دارد که در این کتاب به آن‌ها اشاره شده است. لازم است بدانید که مهریه‌های سنگین می‌توانند پیامدهای بسیار بدی برای زندگی مشترک داشته باشند. گاها پیش می‌آید که برخی از خانم‌ها تنها به دلیل جلوگیری از طلاق، مهریه‌های سنگین وضع می‌کنند. لازم به ذکر است که این امر کاملا اشتباه بوده و نه تنها از چیزی جلوگیری نمی‌کند، بلکه باعث بروز مشکلات بدتری می‌شود. برای حل چنین مشکلاتی در رابطه با مهریه، می‌توان از سخنان پیشوایان معصوم الهام گرفته و به جوانان آموزش داد. این کتاب دیدگاهی نو به شما ارائه داده و نگرشی انسانی را جایگزین نگرش اقتصادی می‌کند.

کتاب نگرشی نو به احکام و آثار مهریه در فقه و حقوق، کتابی است که هر جوانی قبل از وضع مهریه باید بخواند

دانستن این احکام برای تمام جوانان لازم است.

در باب ناشر کتاب

در دنیای امروز، رشد عقلی افراد به رشد اجتماعی آن‌ها بسیار کمک می‌کند. از این رو انتشارات خادم‌الرضا(ع) کتاب‌ها و آثار بسیار فاخری را در زمینه سبک زندگی اسلامی-ایرانی به چاپ رسانده تا به رشد فکری جامعه اسلام و کشور عزیزمان کمک کند. کتاب احکام و آثار مهریه در فقه و حقوق از جمله آثار بسیار باارزش منتشر شده توسط این انتشارات است که می‌تواند به جوانان کشور کمک بسیاری کند. این کتاب، مانند تمامی کتاب‌های منتشر شده توسط این انتشارات، از کیفیت بالایی برخوردار بوده و قیمت بسیار مناسبی دارد.

جمع‌بندی

ازدواج یکی از مهم‌ترین مسائل در زندگی ما انسان‌ها است و ابعاد مختلفی دارد. یکی از موارد مهم در رابطه با ازدواج مهریه است که همواره در طول تاریخ بشر و در فرهنگ‌های مختلف مورد بحث بوده است. دین اسلام کامل‌ترین احکام را در رابطه با مهریه دارد و این کتاب به ما کمک می‌کند تا با تمامی احکام و آثار مهریه، هم در فقه و هم در حقوق آشنا شویم. لذا خواندن این کتاب، هم برای آقایان و هم برای خانم‌ها، بسیار لازم و کاربردی است.

کتاب نگرشی نو به احکام و آثار مهریه در فقه و حقوق، کتابی است که هر جوانی قبل از وضع مهریه باید بخواند

کتاب احکام و آثار مهریه در فقه و حقوق، کتابی کامل و جامع در باب مهریه است.

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *