فقه مهندسی

کتاب مقررات شرعی ساختمان و مهندسان، کتابی لازم برای هر مهندس

مقدمه

از گذشته تا به کنون مجامع متمدن انسان ها، برای حفظ ارزش های انسانی، مقررات و قوانینی را وضع کردند. با قرار گرفتن زندگی افراد در چارچوب این قوانین شیوه زیستن آن ها در مسیری درست قرار گرفته و از گمراهی دور می مانند. حال دین اسلام که برترین ادیان است، برای سعادت بشر و حفظ ارزش های انسانی، قواعد مشخصی را در رابطه با هر موضوع تعیین کرده است. یکی از موضوعاتی که متاسفانه امروزه به احکام آن زیاد توجه نمی شود، مبحث ساختمان و مهندسین است. کتاب مقررات شرعی ساختمان و مهندسان با کمک جمعی از فقها، به شکلی روان و ساده تدوین شده است، تا راهنمای جامعه مهندسی باشد. امروزه که به وسیله توسعه تکنولوژی و فناوری اطلاعات، جوامع مختلف درصدد گسترش فرهنگ خود به صورت جهانی هستند، دین اسلام که دینی جامع است نیز باید از این شیوه استفاده کرده و زیبایی ها و ارزش های زندگی اسلامی را به جهانیان نشان دهد. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی کتاب مقررات شرعی ساختمان و مهندسان بپردازیم.

کتاب مقررات شرعی ساختمان و مهندسان، کتابی لازم برای هر مهندس
همچون تمامی زمینه های دیگر، مهندسی و ساختمان نیز نیازمند قوانین مشخصی می باشد.

خرید کتاب های خادم الرضا

فقها و صاحب نظران درباره این کتاب چه می گویند؟

آیت الله العظمی سید محمد علی علوی گرگانی، یکی از مراجع معظم تقلید جهان اسلام نسبت به تالیف این کتاب و همچنین اهداف و فعالیت های مجمع حوزویان مهندس ابراز خوشحالی کرده است. ایشان با نمایندگان این مجمع دیدار کرده و اقدامات آن ها را موثر خواند. معظم له همچنین برای دست اندرکاران تدوین این کتاب آرزوی موفقیت کرده و آن ها را به استقامت دعوت کرد. لازم به ذکر است که کتاب مقررات شرعی ساختمان و مهندسان مورد مطالعه و بررسی آیت الله غلامرضا فیاضی قرار گرفته است. ایشان نماینده مجلس خبرگان رهبری، رئیس هیئت مدیره مجمع عالی حکمت و مدیریت مرکز تخصصی فلسفه اسلامی، عضو هیئت مدیره موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و استاد سطوح عالی فقه و اصول و تفسیر و فلسفه در حوزه علمیه قم می باشند. آیت الله فیاضی پس از بررسی کتاب مقررات شرعی ساختمان و مهندسان، آن را در بعد فقهی، جامع و دقیق و قابل تقدیر دانستند.

کتاب مقررات شرعی ساختمان و مهندسان، کتابی لازم برای هر مهندس
دین اسلام قوانین بسیار کامل و جامعی را در زمینه مهندسی و ساختمان وضع کرده است.

آشنایی با مفاهیم اولیه فقه و مهندسی

در این کتاب به سه مفهوم حکم، فقه کاربردی و مهندسی پرداخته شده است. معنای کلمه حکم و حکم فقهی، هم از نظر لغوی و هم از لحاظ فقهی در این کتاب آورده شده است. حکم در قرآن مجید با معانی مختلفی به کار رفته است. در کتاب مقررات شرعی ساختمان و مهندسان،  حکم در معنای قوانینی که از سوی خداوند و در شرع وضع شده اند، به کار رفته است. مسائل فقهی تنها به زمینه هایی چون زندگی و انسانیت محدود نشده و زمینه های حرفه ای تری چون مشاغل و تخصص ها را نیز در بر می گیرد. در این کتاب، در رابطه با فقه کاربردی که در واقع همان اصول شرعی در باب مشاغل و حرفه ها هستند، پرداخته شده است. همچنین اشاراتی به معنای مهندس و اصطلاح آن در این کتاب نیز شده است که با مطالعه کتاب به آن ها پی می برید.

کتاب مقررات شرعی ساختمان و مهندسان، کتابی لازم برای هر مهندس
یادگیری احکام شرعی ساختمان برای مهندسین لازم و ضروری است.

اهمیت و ضرورت یادگیری فقه و مراجعه به فقها چیست؟

فراگیری فقه، مراجعه به فقها و تقلید سه امر بسیار مهم در دین اسلام می باشند، که کتاب مقررات شرعی ساختمان و مهندسان به طور کامل، به دلایل اهمیت آن پرداخته است. طبیعتاً در هر جامعه ای اصول و برنامه هایی، برای زندگی انسان ها وجود دارد. جامعه اسلام به عنوان جامعه ای کامل و متمدن، جامع ترین و هدفمند ترین برنامه ها و قوانین را برای نسل بشر دارد. قطعا بهترین راه دریافت و یادگیری این برنامه ها، فراگیری فقه می باشد. کتاب مقررات شرعی ساختمان و مهندسان با ذکر احادیث به طور کامل اهمیت این مسئله را بیان کرده است. بهترین راه فراگیری فقه، مراجعه به فقها و تقلید از مراجع می باشد.

کتاب مقررات شرعی ساختمان و مهندسان، کتابی لازم برای هر مهندس
قوانین اسلامی به مهندسین کمک می کنند تا به شیوه صحیح تر کار خود را انجام دهند.

در این کتاب چه می خوانیم؟

کلیات و مفاهیم

در این بخش از کتاب مقررات شرعی ساختمان و مهندسان، یک سری از مفاهیم و کلیات فقه، به طور کامل توضیح داده شده اند. پیش تر به دو بخش از این فصل، که همان مفاهیم حکم و فقه و اهمیت فراگیری آن ها بود، اشاره کرده اند. اصول فقه در دین اسلام به شکلی هستند که با تحولات و نیازهای اجتماعی نسل بشر در تمامی دوره ها، تطبیق پیدا می کنند. در بخش دیگری از این فصل به شناخت احکام پرداخته شده است، که خود دارای دو عنوان اقسام قوانین و تعالیم اسلام و اقسام احکام می باشد. همچنین برای انجام اصول و تکالیف شرعی در دین اسلام، شرایطی وجود دارد به نام شرایط تکلیف، که در کتاب مقررات شرعی ساختمان و مهندسان به این شرایط اشاره شده است. ما در مقابل قوانین و آموزه های عملی اسلام، وظایفی داریم که برای تحقق این وظایف به یکی از سه روش اجتهاد، احتیاط و تقلید عمل کنیم. شرایط، احکام و روش صحیح تقلید در این کتاب آورده شده است.

کتاب مقررات شرعی ساختمان و مهندسان، کتابی لازم برای هر مهندس
مقررات شرعی ساختمان به طور کامل در این کتاب شرح داده شده اند.

خرید کتاب های خادم الرضا

مقررات شرعی ساختمان

در فصل دوم این کتاب، مقررات شرعی ساختمان شرح داده شده است. این مقررات در زمینه نحوه ساخت و طراحی بخش های مختلفی از خانه و مواردی که در حین ساخت باید به آن ها توجه کرد، می باشند. بی شک می توان گفت که کتاب مقررات شرعی ساختمان و مهندسان‌ حتی به ریز ترین این نکات توجه کرده است و همین امر باعث ارزشمندتر شدن این کتاب می شود. برای مثال، بسیاری از افراد و مهندسین حکم آشپزخانه باز و یا اصطلاحاً اوپن را در فقه نمی دانند. همچنین حقوق شهروندی نیز باید در این زمینه مورد توجه قرار بگیرد و از منکرات شهروندی اجتناب شود. به علاوه که رعایت حق الناس همچون حقوق کارگران و یا همسایگان، بسیار اهمیت دارد. در کتاب مقررات شرعی ساختمان و مهندسان به تمامی این موارد و بسیاری از موارد دیگر پرداخته شده است.

مقررات شرعی مهندسان

این فصل به مراتب نسبت به فصول قبل، مفصل تر است. حتی برای آب ها، زمین، ساختمان های غیر مسلمانان، آسانسور، سرویس بهداشتی، محیط زیست و غیره نیز مقررات بسیار دقیق و کاملی در دین اسلام وجود دارد. رعایت این قوانین و مقررات توسط مهندسان، خود دارای جنبه های مختلفی است و انجام ندادن آن ها باعث گمراهی شخص از مسیر درست می شود. همچنین در رابطه با مسائلی چون اجاره، قرارداد، خرید و فروش و غیره نیز در کتاب مقررات شرعی ساختمان و مهندسان صحبت شده است.

کتاب مقررات شرعی ساختمان و مهندسان، کتابی لازم برای هر مهندس
کتاب مقررات شرعی ساختمان و مهندسان، کتابی کامل و جامع است.

در باب ناشر

این کتاب فاخر که نظرات مثبت بسیاری را از سوی مجمع حوزویان مهندس در پی داشته است، توسط انتشارات خادم الرضا(ع) منتشر شده است. انتشارات خادم الرضا(ع) از برترین انتشارات در زمینه سبک زندگی ایرانی اسلامی می باشد. آثار منتشر شده توسط این انتشارات، بسیار فاخر و کاملا تایید شده هستند. تمامی کتاب ها، همچون این کتاب، دارای اطلاعات مستند، معتبر و پرجزئیات می باشند. کتاب مقررات شرعی ساختمان و مهندسان از جمله کتاب های تقدیر شده این انتشارات می باشد، که خواندن آن بر تمامی مهندسان لازم و ضروری است.

جمع بندی

بهترین شیوه برای اطمینان حاصل کردن از صحت و درستی یک کار، همواره وضع قوانین و عمل به آن ها بوده است. دین اسلام، به عنوان دینی جامع و کامل، برای این موضوع اهمیت بسیاری قائل شده و حتی در زمینه مهندسی و ساختمان نیز قوانین بسیار دقیق و کاملی وضع کرده است. کتاب مقررات شرعی ساختمان و مهندسان این قوانین را به طور کامل توضیح داده است. خواندن این کتاب باعث می شود که مهندسین عزیز و تمامی افرادی که در زمینه ساختمان فعالیت دارند، به شیوه ای درست و اسلامی کار خود را پیش ببرند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا